گسترش مسیرهای پروازی با استفاده از هواپیماهای برجامی

بررسی آمار نشست و برخاست‌ هواپیماها در فرودگاه‌های کشور در سال ۱۳۹۶ نشان می‌دهد که اضافه شدن هواپیماهای کوچک و منطقه‌ای به ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که از جمله دست‌ آوردهای برجام به شمار می‌رود، موجب رشد استفاده از فرودگاه‌های کوچک در کشور شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هنگامی که پس از اجرای برجام و طبق مفاد آن، نوبت به نوسازی و گسترش ناوگان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران رسید، خرید ۲۰ فروند هواپیمای منطقه‌ای کوچک با حق گزینش ۲۰ فروند دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت. هدف از خرید این هواپیماها که از نوع ATR۷۲-۶۰۰ بودند، گسترش پروازهای منطقه‌ای ایران و راه‌اندازی فرودگاه‌های کوچک کشور بود. پیش از خرید این هواپیماها، تعداد کمی هواپیمای منطقه‌ای و کوتاه‌برد در ناوگان شرکت‌های هواپیمایی کشور حضور داشتند که هرچند برخی پروازهای محلی را انجام می‌دادند، اما توان تامین تقاضای موجود در بازار پروازهای منطقه‌ای ایران را نداشتند.

اردیبهشت ماه سال گذشته ۴ فروند ای‌تی‌آر برای نخستین بار به ناوگان ایران ایر پیوستند. بعد از آن و به تدریج ۴ فروند دیگر نیز وارد کشور شدند تا این هواپیماها با رجیسترهای EP-ITA، EP-ITB، EP-ITC، EP-ITD، EP-ITE، EP-ITF، EP-ITG و EP-ITH  صنعت هوانوردی داخلی ایران را رونق دهند. ایران‌ایر با استفاده از این هواپیماها توانست مسیرهای جدید پروازی راه‌اندازی کرده و مقاصد جدیدی را به فهرست مقاصد خود اضافه کند. سنندج، ابوموسی، ساری، جهرم، خوی، پارس‌آباد مغان، بندرلنگه، ابوموسی و کلاله از جمله این مقاصد بودند.

همچنین مسیرهای استانی ایران‌ایر نیز با ورود ای‌تی‌آرها رونق بیشتری گرفتند. بندرعباس به عنوان هاب جنوب کشور ایران‌ایر انتخاب شد و دو فروند ای‌تی‌آر در این فرودگاه مستقر شدند. پرواز میان شهرهایی چون رشت، تبریز. ارومیه، اصفهان، شیراز، مشهد، کرمان و زاهدان نیز افزایش یافت. اما آمار در مورد این افزایش چه می‌گوید؟

رشد فرودگاه‌های کوچک

با مراجعه به آمار نشست و برخاست هواپیماها در سال ۱۳۹۶ که توسط شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران منتشر شده، می‌توان دریافت که عملیات پروازی در بسیاری از فرودگاه‌های کوچک بعد از ورود هواپیماهای جدید هواپپیمایی جمهوری اسلامی ایران رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. به عنوان مثال، پس از آغاز پروازهای ایران‌ایر به پارس‌آباد مغان در تاریخ ۱۳ بهمن ۲۴ سورتی پرواز در سال ۹۶ از این فرودگاه انجام شد و باعث شد که فعالیت فرودگاه پس از ۵ سال از سر گرفته شود. با آغاز پرواز شاپرک‌ها به فرودگاه جهرم، تعداد نشست و برخاست هواپیماها در این فرودگاه از ۲ سورتی در سال ۹۵ به ۵۸ سورتی در سال ۹۶ افزایش پیدا کرد. همچنین نشست و برخاست این هواپیماها در فرودگاه اراک، تعداد نشست و برخاست را از ۲۲۴ سورتی در سال ۹۵ به ۳۰۰ سورتی در سال ۹۶ رساند و با رشد ۳۴ درصدی مواجه کرد.

ایران‌ایر با استفاده از شاپرک‌ها پرواز به فرودگاه‌های شمالی کشور را گسترش داد. تعداد پروازهای هفتگی به فرودگاه‌های رشت و گرگان افزایش پیدا کرد و پرواز به فرودگاه‌های رامسر، دشت ناز ساری و نوشهر مجددا از سر گرفته شد. سال گذشته نشست و برخاست در فرودگاه سردار جنگل رشت ۱۸ درصد و در فرودگاه گرگان ۴۸ درصد رشد داشته است. این ارقام برای فرودگاه‌های ساری و نوشهر به ترتیب ۹ درصد و ۶۸ درصد بوده‌اند. نشست و برخاست در فرودگاه رامسر نیز ۹۲ درصد رشد داشته است.

ورود ای‌تی‌آر ها برای مناطق جنوبی کشور نیز خوش یمن بوده است. در سالی که گذشت، نشست و برخاست در فرودگاه بندرعباس ۱۴ درصد نسبت به سال پیش از آن رشد داشته است و این رشد را می‌توان به پای تبدیل شدن این فرودگاه به هاب جنوب کشور ایران‌ایر دانست. دو فروند ای‌تی‌آر که در این فرودگاه مستقر هستند، پروازهای منظمی را به مقاصدی چون کیش، شیراز، بوشهر، ابوموسی، بندرلنگه، کرمان، چابهار و زاهدان انجام دادند. در این میان فرودگاه‌های کوچک بیش از سایر فرودگاه‌ها منتفع شدند. به عنوان مثال فرودگاه ابوموسی رشد ۹۲ درصدی و فرودگاه چابهار رشد ۱۰ درصدی را در تعداد نشست و برخاست هواپیماها تجربه کردند. فرودگاه‌های زاهدان، کرمان و بوشهر نیز به ترتیب به رشد ۷، ۲۸ و ۲۸ درصدی در تعداد نشست و برخاست دست یافتند.

در حال حاضر ۵۵ فرودگاه عملیاتی در کشور وجود دارد، اما ناوگان هوایی کشور برای خدمت رسانی به تمام این فرودگاه‌ها کافی نیست. ورود ۸ فروند ای‌تی‌آر تاکنون گام بزرگی برای بهره‌برداری از این فرودگاه‌ها محسوب می‌شود. بی‌شک با ورود باقی هواپیماهای خریداری شده از این نوع، می‌توان به رونق پروازهای محلی و منطقه‌ای امیدوار بود.

/تین نیوز

مطالب مرتبط