25 درصد رشد حمل‌ونقل ریلی باری تا پایان 96

راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، توسعه بخش حمل‌ونقل ریلیِ باری در سال 96 را با ۶۲ میلیون تن و حد تصور بار حمل شده در سال ۹۷ را ۸۲ میلیون تن هدف‌گذاری کرده بود که این رقم بر اساس بند الف ماده ۵۷ قانون برنامه ششم توسعه در حمل‌ونقل ریلی باری و مسافری باید به ترتیب به ۳۰ و ۲۰ درصد برسد.

تحقق این اعداد و ارقام در گرو تأمین ملزومات و شرایط مورد نیاز برای رشد صنعت ریلی، برطرف شدن چالش‌های موجود در این صنعت و افزایش سرمایه‌گذاری تا سقف 83 هزار میلیارد تومان به‌وسیله فاینانس خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و دولتی است.

با همه کمبودها اما کارنامه حمل‌ونقل ریلی باری در کشور ما در مقایسه با حمل‌ونقل ریلی مسافری نشان می‌دهد که مزیت رقابتی این بخش از صنعت ریلی بالاتر و سودآوری آن بیشتر است و بر همین اساس هم در طول سال‌های اخیر همواره حمل‌ونقل باری در حوزه ریل نسبت به سال قبل خود توسعه داشته است.

توسعه‌ای که به‌زعم سعید محمدزاده، مدیرعامل راه‌آهن منجر شده تا میزان جابه‌جایی بار توسط شبکه ریلی کشور در سال ۹۳ تا ۹۵، ۲۲٫۵ میلیون تن بر کیلومتر باشد اما در پایان سال گذشته با ۲۵ درصد افزایش نسبت به سال‌های گذشته خود، به بیش از ۳۰٫۳ میلیون تن بر کیلومتر برسد.

محمدزاده همچنین اظهار داشت: اتمام و بهره‌برداری از بسیاری از پروژه‌های ریلی در سال‌های اخیر که از سال‌های گذشته آغاز شده بود، نشان‌دهنده خواسته راه‌آهن برای تغییر رو به جلو است و اگر در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم آینده بهتری را برای راه‌آهن رقم بزنیم.

حال نکته این است که بر اساس اهداف برنامه ششم توسعه، میزان باری که در سراسر شبکه ریلی کشور تا سال 1400 باید جابه‌جا ‌شود حدود 195 میلیون تن است که این رقم از 40.2  میلیون تن در سال 95 به حدود 47 میلیون تن ( با احتساب بار ترانزیت و بین‌المللی) در سال 96 رسیده است. بنابراین برای دستیابی به اهداف برنامه توسعه در سال 1400 یعنی تا 3 سال آینده نیز باید سالانه مقدار بسیار زیادی بار از طریق شبکه ریلی حمل شود تا شاهد رشدی 50 درصدی در این زمینه باشیم.

همانطور که عنوان شد، هدف‌گذاری امسال در حوزه باری ۸۲ میلیون تن بار عنوان شده که ۷۴ میلیون تن از این مقدار، بار داخلی و ۵ میلیون تن آن را بار ترانزیت و بین‌المللی تشکیل خواهد ‌داد.

این پیش‌بینی حاکی از دقت‌نظر برنامه‌ریزان و مدیریت شرکت راه‌آهن به لزوم عدم اتکا به بودجه دولتی و استفاده از فاینانس خارجی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی است؛ هرچند برای استفاده از تسهیلات خارجی حداقل 15درصد از اعتبار موردنیاز هر طرح را باید دولت (با اذن و موافقت مقام معظم رهبری) از محل صندوق توسعه ملی تأمین کند؛ مسئله‌ای که با لغو برجام هنوز به وضوح مشخص نیست که تا چه به تعویق خواهد افتاد یا اینکه بدون مشکل انجام خواهد شد!

برای استفاده از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی داخلی نیز ایجاد اصلاحات در نحوه به‌کارگیری این بخش در امور اقتصادی کشور و از بین بردن انحصار دولتی در صنعت حمل‌ونقل ریلی ضروری است. بنابراین بدنه صنعت ریلی کشور برای عملیاتی شدن اهداف برنامه ششم توسعه و دستیابی به حمل بار 195 میلیون تنی تا پایان سال 1400 نیازمند تغییرات اساسی‌ای است که ملزومات بسیاری از جمله هماهنگی کامل دولت و بخش خصوصی برای توسعه بخش ریلی از مهم‌ترین آن است.

/تین نیوز

مطالب مرتبط