پرتونگاری وزارت راه و شهرسازی

 ولی‌محمد خدایاری (کارشناس ارشد گمرک): اخیرا در خصوص وزارت راه ‌و شهرسازی و عملکرد آن مباحث زیادی، گرچه پراکنده، مطرح است که نیازمند بررسی بیشتر است. پرواضح است تاسیس و پیدایش یک سازمان و دستگاهی جهت فراهم آوردن شرایط لازم برای تحقق اهداف تعریف شده است. در موضوع وزرات راه و شهرسازی با یک نگاه اجمالی، مسئولیت و عملکرد آن را در دو بخش عمده شاهد هستیم. از یک سو وظیفه ساخت و ساز راه و شهر را به عهده دارد از سوی دیگر مکلف به هدایت و ساماندهی حمل و نقل کشور می‌باشد. این دو وظیفه ارتباط منطقی و همگرایی چندانی ندارند و هر محور کاری مستلزم نگاه و ایده خاصی است. با ملاحظه ماهیت فعالیت درون سازمانی، دو بخش عمده را به شرح ذیل می‌توان مجزا نمود .
۱_ بخش ساخت‌وساز (سخت افزاری): ویژگی اصلی این بخش عبارتند از هزینه بر بودن، استحکام بخشی، طراحی بلند مدت و متناسب با نیازمندی آینده، طولانی بودن پروژه‌ها، نگهداری و مرمت آن‌ها، ملی بودن اغلب پروژه‌ها متاثر از سیاست‌های کلی کشور و … که می‌توان از جاده‌سازی، پل‌سازی، تونل‌سازی، فرودگاه، بندرسازی، معماری و شهرسازی و همانند آن‌ها نام برد.
۲_بخش دیگر فعالیت درون سازمانی دارای ماهیت اغلب سیال و متحرک، تحولگرا، نسبتا کوتاه مدت، سودآور بودن، کاهش هزینه، افزایش بهروری، رقابتی بودن امور، فعال شدن بنگاه‌های خصوصی، منطقی کردن هزینه، درآمد، هماهنگی واحدهای متعدد مرتبط، متاثر بودن از شرایط اقتصادی و میزان تجارت در گردش و… می‌باشد. که محورهای این بخش شامل ترابری هوایی، دریایی، زمینی، ریلی کاهش سوخت مصرفی، بهسازی ناوگان حمل‌ونقل، روانسازی و تسریع در انتقال کالا و مسافر، ارائه خدمات لجستیک و نگهداری، تامین ارز و هزینه‌های بیمه‌ای در امر حمل‌ونقل، حل ترافیک جاده‌ای و ترددهای مرزی و قس علیهذا می‌شود.
بدیهی است مدیریت چنین مجموعه وسیع و گسترده با دو هدف متمایز و بعضا متعارض از عهده و توان مدیریت واحد خارج است.
چنین وضعی به دو قایق ماهیگیری و تفریحی می‌ماند. لذا یک نفر همزمان در دو قایق نمی‌تواند پارو بزند. از این رو برای یک وزارتخانه دشوار است هم‌زمان در دو بخش متفاوت برنامه‌ریزی، طراحی و مهندسی مجدد، نظارت بر حسن اجرا، ساماندهی حمل‌ونقل و کاهش حوادث ناگوار و… کارکرد موفق داشته باشد.
لذا پیشنهاد مشخص این است که وزارتخانه مزبور به دو وزارتخانه، تحت عنوان مثلا: ۱_ وزارت راه‌ و شهر سازی  ۲_ وزارت ترابری‌ و حمل‌ونقل یا هر عنوان دیگر با وظایف مجزا و تعریف شده شکل بگیرد. این امر موجب رفع تشتت در فکر مدیریتی، تمرکز بر برنامه عملیاتی، تعهد مسئولیتی، اعمال تخصص امیدوارانه، رفع موانع بودجه‌ای، رفع تعارض تصمیمات چندگانه، واگذاری امور به بخش خصوصی، کاهش تصدی‌گری دولتی و قس علی هذا خواهدشد.
امید است صاحب‌نظران از ارائه نظر خود دریغ نفرمایند.
ماه مبارک رمضان فرصتی است برای تعبد، ترحم، تفکر، مفاهمه، همکاری و دستگیری از محرومان و دوری از خرافات و تخلیه افکار باطل کهنه، دفن کینه و عداوت و…
در جامعه‌ای که معنویت کاهش یابد شیطان صفتی افزون و رشد می‌کند.
میزبانی خداوند بر شما میهمانان گوارا باد.
نویسنده: ولی‌محمد خدایاری (کارشناس ارشد گمرک )

مطالب مرتبط