کاهش بهای سهام شرکت های بزرگ کانتینری آغاز شد؛ رقابت برای افزایش سهم بازار و کاهش هزینه ها

سهام شرکت آلمانی کشتیرانی هاپاگ لوید پس از پیش بینی کاهش سود سالیانه خود، حدود ۲۲ درصد کاهش یافت. چرا که افزایش ظرفیت به همراه افزایش قیمت سوخت در میزان سود نهایی تاثیرگذار بود.

به نقل از بلومبرگ، رقیب دانمارکی هاپاگ لوید، یعنی A.P. Moller-Maersk به عنوان یکی از تهدیدهای عدم رشد سود آن به شمار می رود. همچنین ظرفیت حمل ونقل دریایی از میزان حجم تجارت دریایی در سال جاری میلادی پیشی گرفت و باعث شد تا رقابت برای شرکت های کشتیرانی سخت تر شود.

از سوی دیگر، کشتی های سایز بزرگ که در سال های قبل سفارش ساخت آنها به ثبت رسیده بود وارد آب ها و خطوط کشتیرانی شده اند و همین مسئله یکی دیگر از علت های بروز رقابت برای افزایش سهم بازار حمل ونقل بین المللی است.

به گفته «فرود مرکدال» تحلیلگر «کلارکسون پلاتو»، افزایش حجم کشتی ها باعث افزایش رقابت از یک سو و کاهش میزان سود در میان شرکت های کشتیرانی شده است. این مسئله به افزایش رقابت شدید میان لاینرها و استفاده محدود از ابزارهای مدیریتی شده که پیش از این در اختیار داشتند.

تمرکز بر روی کاهش هزینه ها و حفظ سودآوری ممکن است این نگرش را تغییر بدهد. اما شرکت های لاینری با افزایش ظرفیت، بیش از آنچه که بازار به آن نیاز دارد به افزایش رقابت و کاهش سود کمک کنند.

ارزش سهام هاپاگ لوید با ۹.۹ درصد کاهش به ۳۲.۳۶ یورو رسیده است. این بزرگ ترین میزان افت سهام شرکت از نوامبر ۲۰۱۵ تاکنون به شمار می رود. در حال حاضر نیز ارزش مجموع سهام هاپاگ لوید ۵.۷ میلیارد دلار تخمین زده می شود.

شرکت  A.P. Moller-Maersk که بزرگ ترین شرکت حمل ونقل کانتینری جهان محسوب می شود نیز با کاهش بهای سهام خود به میزان ۵.۳ درصدی روبرو شد. همچنین بهای اوراق قرضه شرکت CMA CGM نیز کاهش ۸۱ سنتی را نشان می دهد.

هاپاگ لوید طبق بیانیه ای اعلام کرده بود که انتظار دارد در سال جاری میلادی ۴۵۰ میلیون یورو درآمد داشته باشد. این شرکت در سال گذشته میلادی به درآمد ۴۱۰ میلیون دلاری رسیده بود.

مرسک لاین نیز اعلام کرده که برنامه هایی را برای کاهش هزینه های خود جهت حفظ سود در بازار، اجرایی خواهد کرد، چرا که در سه ماهه اول سال جاری میلادی بخشی از سود مورد انتظار خود را از دست داده است.

/پایگاه خبری سی نیوز

مطالب مرتبط