مدیر کل لجستیکی و حمل و نقل چند وجهی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد: کاهش ریسک سرمایه گذاران در پسکرانه بنادر

مدیرکل لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: برای آنکه صادرات کشور و سرمایه‌گذاری در پس‌کرانه بنادر رونق گیرد، سازمان بنادر و دریانوردی از تمام سرمایه‌گذاران و صادرکنندگان حمایت همه‌جانبه می‌کند.

به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، خسرو سرایی در برنامه «روی خط خبر» شبکه خبر با موضوع توسعه صادرات از مسیر دریای خزر، افزود: صادرات باعث ایجاد اشتغال پایدار و ارزآوری می‌شود ازاین‌رو سازمان بنادر و دریانوردی از صادرکنندگان و تجاری که کالای ایرانی را صادر می‌کنند، حمایت همه‌جانبه می‌کند.

وی بابیان اینکه در صادرات نیازمند یک‌زبان مشترک هستیم، اظهار داشت: زبان مشترک بین تجار به‌واسطه سازمان‌های بین‌المللی شکل می‌گیرد. اگر این روند شفاف و مشخص باشد کشورها خیلی راحت می‌توانند با یکدیگر مبادلات اقتصادی داشته باشند. یکی از سازمان‌های بین‌المللی، سازمان تجارت جهانی است. وقتی ایران عضو WTO شود با شرایط بهتری می‌تواند تعاملات تجاری خود را گسترش دهد.

 مدیرکل لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی خاطرنشان کرد: در دریای خزر بیش ازآنچه نیاز باشد ظرفیت ایجادشده است. با این تفاسیر در بنادر شمالی نیاز به توسعه و سرمایه‌گذاری در بخش فیزیکی نداریم. نیاز ما بلوغ عملیاتی و توسعه غیر فیزیکی بنادر است. از بنادر شمالی می‌توان به کشورهای مختلف صادرات داشت و همکاری‌های مشترک را توسعه داد.

وی بابیان اینکه خزر یک دریای بسته نیست و ما را به شرق چون چین و اروپا وصل می‌کند، گفت: اگر می‌خواهیم تجارت کشور رشد کند باید از ظرفیت بنادر شمالی استفاده کرد. البته این رونق زمانی اتفاق می‌افتد که ایران درزمینهٔ لجستیک و حمل‌ونقل چندوجهی بتواند به جایگاه بهتری برسد.

سرایی افزود: خوشبختانه دیدگاه لجستیکی در کشور شکل‌گرفته است و دیگر مانند گذشته خلأ آن حس نمی‌شود؛ اما برای تحقق حمل‌ونقل ترکیبی و چندوجهی باید برنامه‌ریزی دقیق کرد به‌گونه‌ای که سایر شقوق حمل‌ونقل چون جاده و ریل هم همراه شوند و نیازهای سرمایه‌گذاران و تجار را مرتفع کنند.

وی بابیان اینکه سیاست سازمان بنادر و دریانوردی این است که در خدمت تجار و سرمایه‌گذاران باشد، تصریح کرد: این سازمان کمتر از ۱۰ ماه است که اداره کل لجستیکی را ایجاد کرد تا بتواند از این طریق ارتباط حمل‌ونقل با تجارت و سایر شقوق حمل‌ونقل که در زنجیره تأمین سهم دارند را شکل دهد. تمام این اقدامات در جهت حمایت از صادرکنندگان کشور است.

 مدیرکل لجستیکی و حمل‌ونقل چندوجهی سازمان بنادر و دریانوردی اذعان داشت: برنامه اجرایی ما این است که به حمل‌ونقل چندوجهی توجه زیادی شود و در این سیاست یادشده در بندرها شمالی و جنوبی یکسان است. با دیدگاه لجستیکی و حمل‌ونقل ترکیبی می‌توان از ظرفیت‌های خالی بنادر استفاده کرد. به‌خصوص بندر امیرآباد که اتصالاتش به ریل یک مزیت بسیار مناسب برای سرمایه‌گذاران و تجار است. در این میان قوانین گمرکی هم باید تسهیل شود تا در حمل‌ونقل ترکیبی صاحب کالا در مسیر مجبور به تخلیه و بارگیری مجدد کالای خود نشود. این امر برای صاحب کالا هزینه‌بر است.

 وی بابیان اینکه سازمان بندرها و دریانوردی در کنار سرمایه‌گذاران است و به آن‌ها کمک می‌کند تا ریسک سرمایه‌گذاری‌شان (سرمایه‌گذاران درپسکرانه بنادر) به پایین‌ترین حد خود برسد، خاطرنشان کرد: ما مرحله‌به‌مرحله در کنار سرمایه‌گذاران هستیم. در این میان اگر مشکل و چالشی وجود داشته باشد قطعا با مذاکره و توجه به خواسته‌های آن‌ها حل خواهد شد. در حال حاضر یک وفاق ملی بین دولت و بخش خصوصی برای انجام پروژه‌های اقتصادی ایجادشده است. نباید این فرصت‌ها را از دست داد.

 سرایی درباره پیش‌نیازهای رسیدن به لجستیک، گفت: لجستیک یعنی از نقطه شروع تا انتها هر فرآیند را بازنگری و کوتاه کرد. و از طرفی اسناد و هزینه‌ها را کاهش داد. سازمان بنادر مجدانه  به دنبال تحقق این امر در ۱۱ بندر کشور است. ما باید با جاده و ریل ارتباط آنلاین داشته باشیم. خوشبختانه با حمل‌ونقل جاده‌ای و ریل ارتباط خوبی برقرارشده است. درصدد هستیم با همکاری سایر سازمان‌ها ازجمله گمرک مشکلات کوچک و جزی را حل کنیم. با این اتفاق مشکلات بزرگ هم مرتفع می‌شود.

 وی همچنین در مورد همایش بین‌المللی توسعه صادرات از مسیر دریای خزر که روز چهارشنبه هفته جاری در امیرآباد برگزار شد، یادآور شد: این همایش باهدف توسعه صادرات تولیدات داخلی و همکاری با کشورهای حاشیه خزر بود. بیش از ۷ کشور از ترکمنستان، آذربایجان، روسیه، گرجستان، هند، افغانستان، قزاقستان به ایران آمدند و درباره توسعه همکاری‌ها مذاکره کردند. نمایندگان مجلس نیز قول دادند موانع بر سراه صادرکنندگان را بردارند و از طرفی برای تسهیل صادرات اگر لازم بود، طرح جدیدی تدوین کنند.

/پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان بنادر و دریانوردی

مطالب مرتبط