سفیر سابق ایران در سازمان همکاری های اسلامی مطرح کرد؛ افزایش سهم دریایی ایران در دریای‌خزر/ فراهم شدن امکان تردد در خزر/ جلوگیری از تردد آمریکا و کشورهای ناتو در خزر

 صباح زنگنه در مورد امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توسط ۵ کشور ساحلی خزر، اظهار کرد: موضوع دریای خزر یک مسئله حقوقی، سیاسی، امنیتی و اقتصادی است و نباید با جملات تبلیغاتی و رسانه‌ای آن را ارزیابی کرد.

وی ادامه داد: از نظر سیاسی امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را می‌توان دستیابی به یک توافق پنج جانبه پس از ۲۰ سال چانه‌زنی تلقی کرد.

سفیر سابق ایران در سازمان همکاری‌های اسلامی با بیان اینکه از نظر امنیتی امضاء این کنوانسیون موجب خواهد شد تا کشورهایی نظیر آمریکا دیگر حق ورود به دریای خزر، حمل و نقل و نیز استفاده از آن را نداشته باشند، تصریح کرد: به موجب کنوانسیون رژیم حقوقی دریای‌خزر، این دریا از تعدی و تجاوز آمریکا و سازمان ناتو خارج می‌شود که دستیابی به این مسئله موفقیت بسیار بزرگی است.

زنگنه در ادامه به مقوله حقوقی کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر اشاره کرد و افزود: با توجه به اینکه در قراردادهای قبلی هیچگونه اجازه ترددی برای ایران به منظور تردد خارج از محدوده حسین قلی خان تا آستارا وجود نداشت اما با امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توسط پنج کشور ساحلی خزر این محدودیت برداشته شده و کشتی های ایرانی حق دارند با پرچم کشورمان در تمامی محیط دریای خزر تردد کنند. علاوه بر این صرفا نیروهای نظامی ایران و روسیه حق تردد در دریای خزر را خواهند داشت و با مجوز سایر کشورها می‌توانند در کل دریا تردد کنند.

مشاور بین الملل رییس سابق قوه قضاییه در مورد صحبت‌های مطرح شده مبنی بر اینکه سهم ایران در دریای خزر به ۱۱ درصد کاهش یافته است، تاکید کرد: صحبت های مطرح شده مبنی بر اینکه سهم ایران به  درصد بوده و به ۲۰ یا ۱۱ درصد تغییر پیدا کرده است صرفا مباحثی تبلیغاتی و رسانه ای است و با مسائل حقوقی فرق می‌کند.

زنگنه ادامه داد: با مذاکرات صورت گرفته عملا مرز دریایی ایران نسبت به قبل افزایش یافته است و اگر مبنا را آستارا درنظر بگیریم باید بگوییم که سهم ایران از ۱۱ به ۱۸ درصد تغییر کرده است.

وی با بیان اینکه موضوع مهم دیگر در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مربوط به استفاده از بستر و زیر بستر دریای خزر است، گفت: در دوره شوروی امکان استفاده از بستر و زیر بستر دریای خزر وجود نداشت و حتی یک قطره نفت هم عاید ایران نمی شد اما اکنون درصد مناسبی از نفت دریای خزر سهم ایران خواهد شد.

این پژوهشگر حقوق بین‌الملل افزود: علاوه بر این در گذشته بابت عملیات بحرپیمایی و یا سایر اقدامات مربوط به استخراج گاز، نفت و هزینه های حمل و نقل سهمی برای ایران وجود نداشت اما در حال حاضر این سهم و حق برای ایران لحاظ شده است.

زنگنه با اشاره به اینکه یکی دیگر از نکات بسیار مهم  کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در ارتباط با مسئله محیط‌زیست دریایی است، گفت: این مسئله در گذشته چندان مورد توجه نبود اما اکنون بخش قابل توجهی از این کنوانسیون به محیط زیست اختصاص یافته و مسئولیت هر کشور در این راستا مشخص شده است.

وی تاکید کرد: با توجه به تهاجم سیاسی آمریکا پیرامون ایران، امضاء کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر توسط پنج کشور ساحلی خزر فرصتی مناسب برای ایران است تا بتواند به خوبی در منطقه ایفای نقش کند.

/پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

بازدید: 0

مطالب مرتبط