- کارفرما: معاونت توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت
- سازمان مجری: مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
- مجری: زهرا آقاجانی
- تاریخ انجام: ۱۳۹۰
- نوع طرح: کاربردی
شرح مختصری از طرح
امروزه سرمایهگذاری مستقیم خارجی به عنوان مهمترین منبع تامین سرمایه در دنیا شناخته میشود به طوری که سرمایهگذاری خارجی به عنوان وسیلهای برای انتقال تکنولوژی، دانش، مهارتها، نوآوری، انعقاد قراردادهای مدیریتی و غیره عمل میکند. در دنیای کنونی جذب سرمایهگذاری خارجی در بخشهای مختلف اقتصادی از جمله خدمات به دلیل افزایش تقاضا برای آن، افزایش سطح درآمد سرانه مردم و به تبع آن خلق نیازهای جدید برای بشر و هم چنین ارتقای تکنولوژی تولید و سرازیرشدن نیروی کار به بخش خدمات از اهمیت چشمگیری برخوردار گردیده و به تبع آن سرمایه گذاری خارجی نیز در شبکه توزیع کالا و خدمات از اهمیت زیادی برخوردار شدهاست.
در زمینه نوینسازی شبکههای توزیع باید گفت که این مهم بدون بهرهمندی از روشهایی از قبیل جذب سرمایهگذاری خارجی در راستای ایجاد فروشگاههای زنجیرهای و به تبع آن استفاده از ابزارها و روشهای نوین توزیع کالا وغیره بهراحتی امکانپذیر نمیباشد. دراین ارتباط بهنظر میرسد که سرمایهگذاری خارجی علاوه بر برطرفکردن کمبود منابع مالی؛ موجبات انتقال فناوری، توسعه مهارت و مدیریت برای ارتقاء توان کیفی نیروی کار داخلی، افزایش استاندارد تولیدات داخلی، افزایش بهرهوری، تشویق فعالیتهای بخش خصوصی، دسترسی به کالاهای باکیفیتتر و در عین حال ارزانتر و در نهایت حرکت به سوی اقتصاد بازار را برای کشور میزبان به ارمغان میآورد. در این راستا باید اذعان داشت که از شرایط ایجاد و شکلگیری فروشگاههای زنجیرهای، تامین مالی سرمایهگذاریهای لازم در این زمینه میباشد؛ بهطوریکه میتوان گفت سرمایهگذاری برای ایجاد فروشگاههای زنجیرهای به مفهوم امروزی آن، نیازمند سرمایهگذاری قابلتوجهی میباشد و درصورتیکه سرمایهگذار نتواند از تسهیلات بانکی کافی بهره بگیرد، سرمایهگذاری در این بخش برای وی مقرونبهصرفه نخواهد بود. لذا در شرایطی که نظام بانکی ما توان پاسخگویی به نیازهای خرد اقتصاد کشور را نیز ندارد؛ کمک به ایجاد فروشگاههای زنجیرهای توسط نظام بانکی کشور دور از ذهن مینماید و بهنظرمیرسد که برای همین است که این روزها جذب سرمایهگذاری خارجی برای تشکیل فروشگاههای زنجیره ای مورد اقبال مسئولین و صاحبنظران اقتصادی و بازرگانی کشور قرار گرفتهاست.
هدف اصلی از انجام این پژوهش، تبیین فرصتهای جذب سرمایه گذاری خارجی در فروشگاههای زنجیرهای در ایران میباشد. سایر اهداف فرعی این پژوهش عبارتند از: بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای جذب سرمایهگذاری خارجی در زمینه ایجاد فروشگاههای زنجیرهای در ایران،شناخت گامهای لازم جهت راهاندازی فروشگاههای زنجیرهای با مشارکت سرمایهگذاری خارجی، مطالعه موانع حقوقی و قانونی موجود در زمینه جذب سرمایهگذاری خارجی در فروشگاههای زنجیره ای در ایران، ارائه بسته سیاستی جذب سرمایهگذاری مستقیم خارجی در راستای نوینسازی شبکه توزیع کالا در ایران با توجه به وظایف وزارت صنعت،معدن و تجارت.
پرسشهای اصلی و فرعی تحقیق
- وضیت جذب سرمایهگذاری خارجی در زمینه ایجاد یا توسعه فروشگاههای زنجیره ای در ایران چگونه میباشد؟
- گامهای اساسی جهت تحقق و راه اندازی فروشگاههای زنجیره ای با مشارکت سرمایهگذاری خارجی کدامند؟
- نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای سرمایهگذاری خارجی در فروشگاههای زنجیرهای در ایران کدامند؟
- موانع حقوقی جذب سرمایهگذاری خارجی در فروشگاههای زنجیره ای در ایران کدامند؟
- روش مناسب(تحلیلی) جذب سرمایهگذاری خارجی در فروشگاههای زنجیره ای در ایران باید دارای چه مشخصات و ویژگیهایی باشد؟
منبع:
ماهنامه علمی- تخصصی لجستیک و زنجیره تأمین؛ شماره ۲۱؛ آذر ۱۳۹۲.