گزیدهای از آمار و دادههای دیجی کالا نیمسال اول ۱۳۹۸
این گزارش گزیدهای از آمار و دادههای گروه دیجیکالا است که برای نخستین بار به صورت عمومی منتشر میشود. این گزارش در پی پاسخ به این سوال است که «رفتار خرید کاربر و مصرفکننده ایرانی در فضای آنلاین چگونه است؟
بعد از انتشار گزارش جذاب نیمه اول سال ۹۸ شرکت دیجی کالا که توسط واحد BI این شرکت تهیه شده است میتوان نتایج زیر را از این گزارش استخراج کرد:
دیجی کالا با بازدید ۲۰ میلیون نفری در ماه و تنوع کالایی ۱.۵ میلیون عددی این گزارش را در چهار فصل زیر منتشر کرده است.
- رفتار کاربران
- بازخورد مشتری
- بازارگاه کسب و کارهای ایرانی
- محصولات و برندها
دیجی کالا دارای بزرگترین مرکز پردازش کالا (fulfillment center) در ایران ، منطقه و شمال آفریقا با مساحت ۵۰ هزارمتر مربع (۸ برابر یک زمین فوتبال ) و ظرفیت ۵ میلیون کالا و پردازش ۵۰۰ هزار کالا در روز که توسط ۳۱ مرکز ارسال یا دریافت در سطح ایران توزیع می شود.
دیجی کالا شرکای تجاری خود که امکان عرضه کالا در این وبسایت را دارند با نام Marketplace و یا بازارگاه معرفی می کند و امکان همکاری با ۳۰ هزار بازارگاه را در وبسایت خود مهیا کرده است.
بازدید ماهانه دیجی کالا توسط مخاطبین ۲۰ میلیون نفر در ماه و معادل یک چهارم جمعیت ایران می باشد.
سهم تجارت الکترونیک از شاخص GDP ایران ۱۰٪ و معادل ۲۰۸ هزار میلیارد تومان می باشد و در ایران تا پایان سال ۱۳۹۷ تعداد ۳۱۴۸۴ فروشگاه اینترنتی موفق به اخذ نماد اعتماد الکترونیکی (ENAMAD) شده اند.
فصل اول : رفتار مصرف کننده
طبق گزارش دیجی کالا در روزهای ابتدایی هفته به نسبت روزهای انتهایی هفته ، فروش آنلاین رونق بیشتری دارد.
دیجی کالا در ۶ ماه نخست ۲ جشنواره در خرداد و مرداد به مدت ۲ روز برگزار کرده که هردو باعث رشد صعودی فروش شده و جشنواره های به شدت موفقیت آمیزی بوده است.
در ساعات اداری استفاده از WEB (PC & LAPTOP) بیشتر از اپلیکیشن دیجی کالا بوده و در ساعات انتهایی روز استفاده از اپلیکیشن بیشتر بوده است.
دیجی کالا موفق به تشکیل متوسط سبد خرید ۴۱۸ هزار تومانی شده که موفقیت بسیار بزرگی برای یک فروشگاه آنلاین می باشد.
۸۰٪ مشتریان دیجی کالا بین رده سنی ۱۸ تا ۴۴ سال هستند و آقایان دو برابر خانم ها کاربران دیجی کالا را تشکیل می دهند، اما اینکه میزان خرید کدام گروه بیشتر است متاسفانه مشخص نشده است!
از لحاط آماری ۸۸٪ مشتریان اپلیکیشن دیجی کالا از گوشی های اندرویدی و تنها ۱۲٪ از IOS استفاده میکنند از همین رو به فروشگاه آنلاین توصیه می شود به توسعه اپلیکیشن اندرویدی خود بیش از IOS اهمیت بدهند.
اگر مایل به تاسیس یک فروشگاه آنلاین تخصصی که فقط یک گروه کالای خاص را می فروشد هستید، حتما به لیست پرفروش ترین کالاهای دیجی کالا توجه کنید وبازارهای نیچ بسیار خوبی پیدا خواهید کرد.
(مثل فروشگاه ALOCANDOM که ۹ امین محصول پر فروش دیجی کالا را انتخاب کرده است!)
متوسط ارزش ریالی هر سفارش حتی با توجه افزایش نرخ ارز از سال ۹۶ تا ۹۸ کاهش قابل تاملی داشته ولی متاسفانه دلیل یا سناریویی برای این کاهش ارائه نشده است. (۴۲۸-۴۲۱-۴۱۸ هزار تومان به ترتیب سال)
دیجی کالا یک دسته بازی را حدود ۱۹۰۰ کیلومتر در جنوب شرقی ایران تحویل داده است و ازاین سفارش به عنوان طولانی ترین مسیر تحویل سفارش یاد می کند ولی از مقرون به صرفه بودن این خرید (ازدید مشتری) و یا فروش (ازدید شرکت) و یا هزینه حمل حرفی نزده اما مطمئنا با ارسال کالا به روستاهای مختلف از شعار یک فروشگاه به وسعت ایران به خوبی دفاع می کند.
فصل دوم : بازخورد مشتریان
آمار های منتشر شده در این فصل فقط ۱۰٪ از کل مشتریان دیجی کالا را شامل می شود که آمار بسیار پایینی هست و فقط مربوط به شهریور ماه ۱۳۹۸ می باشد که بیشتر احتمال گزارش سازی را تقویت می کند.
از کل ۱۰٪ افراد شرکت کننده فقط ۱۵٪ از خدمات دیجی کالا به ترتیب اولویت ، به خاطر دلایل عدم کیفیت کالا ، مقایرت اطلاعات سایت با کالای دریافتی ،مشکلات فنی کالا ، ناکافی بودن اطلاعات و قیمت ناراضی بودند.
در قسمت لجستیک یک شاخص به نام OTD) Over Time Deliver) توسط ابزارهای موقعیت یابی ماموران ارسال دیجی کالا اندازه گیری می شود که رشد قابل توجه ارسال به موقع ، مخصوصا در سه ماه تیر ، مرداد ، شهریور سال ۹۸ به نسبت سال ۹۷ را شاهد هستیم.
در شهریور سال ۹۸، ۴٪ کل سفارشات با تاخیر ارسال شده که این عدد با متوسط ارسال ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار ارسال در حدود ۶ تا ۸ هزار ارسال می باشد ، یعنی ۶ تا ۸ هزار مشتری ناراضی از عدم تحویل به موقع کالا!!!!
بین ثبت نظرات مشتریان در شبکه های اجتماعی اینستاگرام با ۶۵٪ ، توئیتر با ۳۴٪ و لینکدین با کمتر ۱٪ درصد رتبه های اول تا سوم را کسب کرده اند.
نکته جالب در این قسمت حجم پیام های موجود در لینکدین ، توئیتر و اینستاگرام و تفاوت فضای این سه شبکه اجتماعی هست .
اغلب اکانت های توئیتر غیرحقیقی هستند و به خاطر سیاست غیرخصوصی بودن اکانت ها در توئیتر قابلیت هم افزایی (trend) شدن بسیار زیادی دارد و مخاطب را مجبور به پاسخ گویی می کند و در اینستاگرام افراد حقیقی تر هستند ولی به علت خصوصی (private) بودن بعضی از اکانت ها قابلیت هم افزایی کمتری دارد .
در لینکدین اکانت ها تقریبا همگی حقیقی و محیط این شبکه اجتماعی به نسبت دو فضای قبلی به شدت حرفه ای تر می باشد.
فصل سوم : بازارگاه کسب و کار های ایرانی
در این فصل شما آمارها روش های فروش جالبی را می بینید ، مثل متوسط فروش هر بازارگاه ۲۳ میلیون در ماه و یا بازارگاهی که در مردادماه ۲۰ میلیارد فروش داشته ولی اشاره ای به اسم این بازارگاه نشده و یا حتی یک صنایع دستی که در مردادماه ۸۳ میلیون فروش داشته و به احتمال قوی همه این موارد به خاطر اجرای بسیار موفقیت آمیز جشنواره مرداد ماه دیجی کالا بوده است.
نکته جالب تر ایجاد رقابت بین بازارگاه های دیجی کالا برای قیمت پایین تر هست ، بااینکه دیجی کالا در سایت های ترب و ایمالز عضو فعال هست ولی در درونش نیز یک رقابت پایدار ایجار کرده است.
اما مشخص نیست که حداقل قیمت کالا برای برندهای محتلف تعیین شده است یا خیر وحاشیه سود دیجی کالا چقدر است؟
لیست کالاهای غیر قابل فروش در دیجی کالا را می توانید در اینجا زیر بخوانید.
دیجی کالا برای همکاری با بازارگاه های مختلف به خاطر تقلبی بودن کالا ، تاخیر در ازسال ویا لغو کردن سفارش به میزان کلی ۱.۱٪ سفارشات ، مجبور است ماهانه مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان کد تخفیف به مشتریان ناراضی خود ارائه کند.
فصل چهارم : محصولات و برند ها
همان طور که انتظار داشتیم کالاهای دیجیتال حدود ۵۱٪ کل فروش ریالی دیجی کالا را تشکیل می دهند و بعد ازآن خانه و آشپزخانه ۲۱.۳٪ ، آرایشی بهداشتی ۹.۳٪ ، مد و پوشاک ۶.۶٪ و خوردنی و آشامیدنی ۲.۹٪ در رتبه های بعدی قرار می گیرند.
ازلحاظ فروش تعدادی ۴ گروه خوردنی و آشامیدنی ۲۰.۸٪ ، خانه و آشپزخانه ۲۰.۶٪ ، کالای دیجیتال ۱۷.۷٪ و آرایشی بهداشتی ۱۷.۵٪ تقریبا ۸۰٪ درصد کل فروش تعدادی دیجی کالا را تشکیل می دهند.
در مقایسه پرفروش ترین های تعدادی و ریالی کالای دیجیتال با گوشی NOKIA 106 2019 در جایگاه اول فروش تعدادی و جایگاه نهم فروش ریالی مواجه می شوید که نشان از فروش بسیار بالای این گوشی با متوسط قیمت ۲۵۰ هزار تومان می باشد.
البته در کمال تعجب از اواسط آبان تا اواخر آذر ۱۳۹۸ این گوشی همچنان ناموجود هست!
در نمودار های آخر این گزارش پرفروش ترین یخچال ، تلویزیون و… نمایش داده شده که برای تامین موجودی و انبارش فروشگاه های سطح شهر بسیار مفید هست تا بتوانند با تهیه کالای پرفروش باعث کاهش خواب سرمایه و همینطور رونق کسب و کار و ارائه خدمات بهتر به مشتریان شوند.
حرف آخر :
در این گزارش به موارد بسیار مهمی از قبیل خواب سرمایه و یا مدت زمان متوسط بین تامین تا فروش کالا اشاره ای نشده است.
در حوزه لجستیک و زنجیره تامین به تعداد نفرات شاغل در این حوزه به نسبت تعداد سفارشات و یا مدیریت انبوه سفارشات در زمان های اوج فروش مثل جشنواره مردادماه هم اشاره ای نشد.
در اوایل امسال دیجی کالا به خاطر شرایط بد اقتصادی مجبور به تعدیل حدود ۷۵۰ نفر از پرسنل خود شد ، درحالیکه در این آمارها شما کاهش فروش چشمگیری را به غیر از پایین آمدن متوسط سبد خرید نمی بینید!
حال این سوال مطرح میشود که کاهش متوسط سبد خرید چقدر بر روی کسب و کار دیجی کالا تاثیر می گذارد؟
برای بزگترین فروشگاه آنلاین ایران ،دیجی کالا و تمامی پرسنل این شرکت آرزوی آینده بهتری داریم.
برای دریافت فایل کامل گزارش بر روی تصویر زیر کلیک کنید.