- کارفرما: شرکت بینالمللی حمل و نقل خلیج فارس
- مجری: دکتر ابراهیم تیموری (گروه پژوهشهای لجستیک و زنجیره تامین)
- سال اتمام: ۱۳۹۰
شرح مختصری از طرح
شرکت حملونقل خلیج فارس یکی از بزرگترین شرکتهای حملونقل کشور است که بیشتر اقلام مربوط به بازرگانی دولتی کشور را حمل میکند. لازم به ذکر است که تمام نیازهای حملونقل وزارت بازرگانی از طریق این شرکت و شرکت حملونقل آبادان برطرف میشود. یکی از مسئولیتهای سنگین شرکت حملونقل بینالمللی خلیج فارس حمل و توزیع آرد در سطح کشور است. در زمینه حمل آرد (مثلا آرد تهران) برنامهریزی حملونقل با خود شرکت است و هزینه هنگفتی را صرف خود میکند. به عنوان نمونه، در حال حاضر در شهر تهران ۵۷۰۰ نانوایی (البته ۴۸۰۰ تای آنها فعال است) و ۴۲ کارخانه آرد وجود دارد که باید به حواله نانواییها (که مربوط به مصرف آرد ۱۰ روز آنهاست) خدمت دهد. در روز حدود ۲۵۰۰ تن آرد توسط شعبه تهران توزیع میگردد که نشاندهنده وسعت شبکه توزیع آرد در تهران و پیچیدگی فرآیند برنامهریزی حملونقل آرد توسط این شرکت میباشد.
این برنامهریزی در گذشته به صورت سنتی انجام میشده و دارای اتلاف زیادی بوده است. لیکن در سال ۱۳۸۴ طی محاسبات تجربی، بهبود قابل ملاحظهای در این مورد رخ داده است. طی این بهبود در برنامهریزی حملونقل (که با طبقهبندی نانواییها انجام شدهاست)، اکنون شرکت توان خود را از توزیع ۳۸۰ حواله در روز به ۵۵۰ حواله در روز رسانده است. با توجه به جلوگیری از اتلاف، شعبه تهران توانست طی تعطیلات عید، تعطیلی پرسنل خود را از ۱ روز به ۴ روز افزایش دهد که به لحاظ روانی بسیار موثر بوده است. به گونه مشابه، اکنون شرکت بر خلاف گذشته جمعهها تعطیل است. این بهبود صرفهجویی هزینهای بالائی در سوخت و مسیر داشته است. لازم به ذکر است که کامیونهای آرد طبق مقررات، محدودیت حرکت در ساعات مختلف شب و روز ندارند.
هدف از انجام این پروژه بهینهسازی فرآیند حملونقل آرد در شبکه گسترده شهر تهران توسط شرکت حملونقل خلیج فارس است تا با کمترین هزینه ممکن از ظرفیت تسهیلات موجود بیشترین استفاده را نموده و در ضمن بهترین سرویس را به کارخانجات آرد و نانوایان موجود و در نهایت به مردم بعنوان مشتریان نهائی این سیستم در کشور ارائه داد.
اهداف طرح
اهداف انجام این پروژه را میتوان بصورت زیر خلاصه کرد:
- کاهش هزینه عملیاتی شرکت
- کاهش ترافیک شهری و آلودگی هوا
- کاهش تعداد سفر
- بیشینه کردن تعداد نانوایی که روزانه خدمت میگیرند.
- کمینه کردن طول مسیر طی شده روزانه توسط وسایل نقلیه.
نتایج و توصیه های سیاستی و کاربردی حاصل از طرح
خروجی نهایی این طرح تحقیقاتی تعیین یک الگوی بهینه یا نزدیک به بهینه برای حملونقل آرد در شهر تهران و با استفاده از امکانات و ناوگان موجود میباشد. بعبارت سادهتر باید معلوم شود هر روز چه کامیون/رانندهای از چه کارخانه آردی، چه نانواییها را خدمترسانی کند. موارد ذیل نیز از خروجیهای دیگر طرح منظور میشوند:
- وضع موجود حرکت اطلاعات جریان مالی و جریان فیزیکی؛
- مشخصات دقیق مساله شامل قیود، اهداف، ورودیها و خروجیها؛
- مدل بهینهسازی حل مساله؛
- تکنیک حل مدل بهینهسازی.
منبع:
ماهنامه علمی- تخصصی لجستیک و زنجیره تأمین؛ شماره ۲؛ اردیبهشت ۱۳۹۱.