- کارفرما: موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی
- مجری: امیر صادقی (گروه مدیریت بازار و تحقیقات بازاریابی)
- سال اتمام: ۱۳۸۴
شرح مختصری از طرح
امروزه در اقتصاد جهانی، تولید و صادرات نقش بسیار مهمی را در چهاچوب هر اقتصاد سالمی ایفا میکند. تقریبا تمام کشورهای برخوردار از اقتصاد موفق میکوشند که خود را در زمینهای از صادرات که در آن از مزیت یا مزایای رقابتی نسبی برخوردارند، تقویت نمایند.
با توجه به اینکه صنعت خودروسازی بعنوان یکی از صنایع استراتژیک و مهم جهان بوده و هست، لزوم توجه خاص به آن آشکار میگردد. این صنعت بههمراه شبکه تولید، توزیع و خدمات پس از فروش آن، یکی از مهمترین شاخصهای توسعهیافتگی کشورها محسوب میشود. از طرفی، مهمترین و اساسیترین تامینکننده و تغذیهکننده این صنعت پرآوازه دنیا، صنعتی است به نام صنعت قطعهسازی خودرو که جزء صنایع کوچک میباشد.
برنامهریزی استراتژیک فرایندی است که شرکتهای موفق و صاحب نام جهان در سطوح مختلف ملی و بینالمللی از آن برای پیشبرد و هدایت برنامهها و فعالیتهای خود با افق بلندمدت در جهت رسیدن به رسالت یا ماموریت سازمان بهره میگیرند.
در این تحقیق تلاش شدهاست با استفاده از تکنیکهای برنامهریزی استراتژیک، استراتژیهای بازاریابی مناسبی جهت ورود به بازارهای جهانی و توسعه صادرات در صنعت قطعهسازی خودرو تدوین و در اختیار متولیان و مدیران فعال در صنعت قطعهسازی کشور قرار گیرد.
ضرورت انجام تحقیق
یکی از ارکان اساسی که شرکتهای تجاری میتوانند برای اجرای یک روش پویا و استراتژیک در جهت غلبه بر عدم اطمینان و غلبه بر رقبا و کسب مزیت رقابتی و حداکثر نمودن سهم بازار استفاده نمایند، طراحی و تدوین استراتژی و برنامهریزی استراتزیک میباشد. با توجه به اهمیت برنامهریزی استراتژیک، محیط متلاطم و در حال تغییر و نیز با توجه به نیاز شدید کشور به توسعه صادرات غیرنفتی، بررسی استراتژیهای بازاریابی، جهت کسب مزیت تجاری و توسعه صادرات صنعت قطعهسازی خودرو لازم و ضروری به نظر میرسد.
اهداف طرح
عمدهترین اهدافی که برای این طرح می توان متصور بود عبارتند از:
- شناخت وضعیت موجود صنعت قطعهسازی خودرو از حیث بازاریابی؛
- ارائه استراتژیهای بازاریابی مناسب برای صنعت قطعهسازی خودرو.
محدودیت های تحقیق
از جمله محدودیتهای این تحقیق میتوان به کمبود منابع علمی در مورد استراتژی بازاریابی، عدم آشنایی مدیران و کارشناسان صنعت قطعهسازی با مدیریت استراتژیک و استراتژیهای بازاریابی و همچنین عدم وجود آمارهای دقیق صادرات و عدم همکاری برخی شرکتها و سازمانها (به دلایل مختلف) اشاره کرد.
سیاستی و کاربردی
- با توجه به اینکه درصد بالایی از شرکتهای قطعهسازی خودرو کوچک و فاقد صادرات هستند، پیشنهاد میشود این شرکتها باهم و بطور راهبردی ادغام شده و از طریق توسعه فرهنگ ادغام و سرمایهگذاری مشترک، جهت خرید دانش فنی اقدام نمایند.
- برای افزایش صادرات، نیاز به برنامهریزی بلندمدت و واحد مدیریت استراتژیک است. بنابراین شرکتهای قطعهسازی باید به برنامهریزی بلندمدت و استراتژیک روی آورده و اهمیت آن را بیشتر مورد توجه قرار دهند.
- جهت افزایش صادرات وجود واحد بازاریابی و تحقیقات بازار ضروری است. بنابراین باید نسبت به ایجاد واحد بازاریابی در ساختار سازمانی این شرکتها اقدام نمود.
- تشکیل واحد تحقیق و توسعه در شرکتهای قطعهسازی خودرو، آموزش تحقیق و توسعه و افزایش مهارتهای نیروی انسانی موجود در این واحدها، همچنین تجهیز این واحدها به تکنولوژی روز لازم و ضروری است.
- تاکید بر قیمت در بازارهای خارجی و ارائه قیمت رقابتی جهت ایجاد مزیت رقابتی نسبت به رقبا (با توجه به توانایی کاهش قیمتها).
- افزایش کیفیت قطعات تولیدی از طریق کمک گرفتن از دانش فنی طرفهای خارجی برای حل مشکلات، همکاری فنی با شرکتهای دارای دانش فنی و بررسی مشکلات کیفیت بصورت هفتگی در بخشهای مختلف و رفع آن.
منبع:
ماهنامه علمی- تخصصی لجستیک و زنجیره تأمین؛ شماره ۶؛ شهریور ۱۳۹۱.