دکتر مهدی غضنفری (وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت و از اساتید و تئوریسینهای عرصه لجستیک کشور)، از سوی رستم قاسمی (وزیر راه و شهرسازی) به عنوان «دستیار ویژه وزیر» منصوب گردید.
به نظر میرسد، با این انتصاب، مسئولیت راهبری و اجرایی کردن برنامه «لجستیکمحور» وزارت راه و شهرسازی در بخش راه و ترابری برعهده مهدی غضنفری خواهد بود. سابقه علمی و اجرایی دکتر غضنفری در حوزه لجستیک، نوید اتفاقات خوبی را برای صنعت لجستیک و ترابری کشور در دولت سیزدهم میدهد.
در ادامه ضمن ارسال برنامه کامل وزیر راه و شهرسازی به پیوست، برخی از مهمترین برنامههای وزارتخانه در عرصه راه و ترابری که شعار «نهضت بازآفرینی حملونقل و لجستیک» بر آن گذاشته شده، برشمرده شده است:
- استفاده از ظرفیتهای ایران به عنوان غنیترین کشور غرب آسیا از حیث ظرفیتهای لجستیکی و ژئوپلیتیک
- استفاده بهینه از ظرفیتهای ایران برای بازپسگیری سهم منطقهای و بینالمللی در حوزه ترانزیت
- توسعه زیرساختهای ارتباطی با کشورهای همسایه و بکارگیری ابزارهای دیپلماسی حملونقل به منظور افزایش مزیتهای رقابتی سرزمینی جهت نقشآفرینی در کریدورهای ترانزیتی بینالمللی
- تغییر ساختار سنتی حملونقل و حرکت به سمت سازماندهی و توسعه یکپارچه، هوشمند و نظاممند شبکه لجستیک در کشور
- ایجاد تحول ساختاری و یکپارچهسازی حملونقل و لجستیک کشور
- توسعه و اصلاح شبکه حملونقل کشور با توجه به: «نگرش شبکهای به توسعه هابها»، «آمایش سرزمین»، «موقعیت ترانزیتی ایران» و «تقاضا»
- تسهیل تجارت و رقابتپذیر کردن فعالیتهای حملونقل از طریق ایجاد پارکهای لجستیک و پایانهها
- افزایش سهم حملونقل ریلی با استقرار نظام چندوجهی حملونقل و ایجاد و توسعه مراکز لجستیک ریلی
- سیاستگذاری و تسهیل سازوکار به منظور تجمیع، یکپارچهسازی و ادغام شرکتهای کوچک و متوسط مقیاس حوزه حملونقل برای تبدیل شدن به مجموعههای بزرگ در بخشهای مختلف و برنامهریزی برای تامین مالی این مجموعهها با استفاده از ابزارهایی مانند بازار سرمایه و بازار بدهی
- پیگیری مشکلات حقوقی و اقتصادی سرمایهگذاری بخش خصوصی در حملونقل با رویکرد افزایش تعاملات بینالمللی به منظور افزایش سرمایهگذاری خارجی در این حوزه و ورود شرکتهای بینالمللی به حوزه حملونقل کشور
- استقرار کامل «صندوق توسعه حملونقل کشور» و درآمد پایدار آن
- تعریف شبکه ترانزیت ایران در راستای تعریف کریدور توسعهای ایران با تاکید با بهرهگیری حداکثری از مزیتهای نسبی و ایجاد مزیتهای رقابتی در ترانزیت کشور
- استقرار نظام مدیریت واحد کریدورهای ترانزیتی از کشور با هدف ایجاد زنجیرههای تولید ارزش و زنجیرههای تامین در کریدورها و مسیرهای جادهای بینالمللی و تجاریسازی مسیرها
- برقراری خطوط منظم کشتیرانی بین قطبهای تجاری و بندری جهان با بندرهای ایران
- تبدیل بندر چابهار به مرکز ثقل نقشآفرینی کلیه ذینفعان بینالمللی و منطقهای در حوزه تجارت و حملونقل
- ترغیب مشارکت بخش خصوصی جهت سرمایهگذاری در زیرساختهای لجستیکی بندرها
- استقرار نظام لجستیک و ارتقای شاخص عملکرد لجستیک (LPI) ایران در شبکه حملونقل با تاکید بر حمایت از احداث و فعالیت مراکز لجستیک، بندرهای خشک، مراکز توزیع انواع بار
- ایجاد بستر نرمافزاری و سختافزاری لازم برای راهاندازی و سازماندهی مراکز لجستیک منتخب
- حذف کلیه اسناد و اوراق حمل به صورت فیزیکی و ایجاد سیستم یکپارچه الکترونیکی
- حمایت از راهاندازی و فعالیت شرکتهای حملونقل هوشمند بزرگمقیاس و طرف سوم (۳PL) با هدف ایجاد بهرهوری و شفافیت در نظام توزیع بار در کشور
- ایجاد رونق در لجستیک کشور به عنوان موتور محرک تولید و صادرات
- پیگیری جهت اصلاح نظام قانون امور مالیاتی به منظور تغییر نظام خودمالکی به شرکت مالکی در حملونقل جادهای
- بازتعریف شبکه هوایی کشور براساس نظام Hub & Spoke
- ترویج مدیریت لجستیک و توسعه شاخصهای نرمافزاری به منظور به حداقل رساندن حملونقل مضاعف و یکسربار
اندیشکده لجستیک و زنجیره تامین ایران ضمن اینکه این برنامه را به نوعی «لجستیکیترین برنامه» در تاریخ وزارت راه و شهرسازی تاکنون ارزیابی میکند؛ انتخاب دکتر مهدی غضنفری را برای راهبری این مسئولیت به فال نیک گرفته و به آینده لجستیک ایران بسیار امیدوار خواهد بود.