- کارفرما: شرکت خودروسازی سایپا
- مجری: دانشگاه صنعتی امیرکبیر (دکتر سید محمد معطر حسینی، دکتر بهروز کریمی و دکتر سید علی ترابی)
- تاریخ انجام: ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶
- نوع طرح: کاربردی
شرح مختصری از موضوع طرح
تولید متنوع و متناسب با خواست مشتریان همواره یکی از دغدغههای شرکتهای خودروسازی جهت حفظ و توسعه بازار خود در آینده میباشد. در خودروسازان پیشرو دنیا شرایط تولید ترکیبی در سیستم لجستیک شرکت خودروساز لحاظ گردیده و خودروساز میتواند با تنظیم شرایط سیستمهای لجستیکی خود براحتی نسبت به انجام تولید ترکیبی و سفارشی در مقیاس انبوه اقدام نماید.
از دیگر سو با توجه به سرمایهگذاریهای سنگین مورد نیاز جهت ایجاد خطوط جدید تولید برای عرضه محصولات جدید، استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود از طریق استفاده از خطوط تولید به شیوه تولید ترکیبی چند محصول با وجوه مشترک بر روی یک خط راهحلی مقرونبهصرفه خواهد بود.
لذا فشار بازار و مشتریان و خطر از دست دادن مشتری در دراز مدت از یک سو و نیاز به سرمایهگذاریهای هنگفت جهت ایجاد خطوط جدید از سوی دیگر سبب شده است که بهینهسازی سیستم لجستیک بر مبنای پیادهسازی الگوی تولید ترکیبی مد نظر خودروسازان کشور قرار گیرد.
ضرورت انجام طرح
بهسازی سیستم لجستیک و انطباق آن با الگوهای مورد استفاده در کشورهای پیشرفته سبب ایجاد مزیتهای ذیل برای شرکت سایپا میشود:
الف) صرفهجویی در هزینههای ارائه محصولات جدید
ب) امکان تولید مطابق با خواست و سفارش مشتریان
ج) استفاده بهینه از ظرفیتهای موجود
د) ارتقاء سطوح کاری کارکنان به مدلهای عملکردی روز دنیا
ه) ارتقاء سطح عملکردی سازمان در زمینه همکاری با شرکای خارجی
چهارچوب مطالعات طرح
انجام این طرح در چند فاز طراحی شده است:
- فاز اول: بررسی و تحلیل سیستم لجستیک فعلی توسط تیم مجری و شرکت مشاور فرانسوی (سگولا)
- فاز دوم: اجرای آزمایشی در تعدادی از ایستگاههای کاری یکی از خطوط تولیدی منتخب و صحهگذاری مدل پیشنهادی
- فاز سوم: انجام مطالعات تفصیلی مهندسی و انجام محاسبات اجرا برای سایر خطوط اصلی
- فاز چهارم: آمادهسازی زیر ساختهای عمرانی و تهیه تجهیزات مورد نیاز جهت اجرا در خطوط اصلی
دستاوردهای طرح
بر اساس این طرح امکان تولید ترکیبی در خطوط شرکت سایپا امکانپذیر شده و با اجرای مدل پیشنهادی، سیستم تولید سایپا از الگوهای کانبان و سنکرون در فرایند تولید خود استفاده خواهد نمود. همچنین توجه به مفاهیم جدید نظیر بکارگیری فضاهای لجستیکی و استفاده از ظروف جدید (بستهبندی سبدی) و تجهیزات نوین نظیر Handheld و تکنولوژیهای ارتباطی نوظهور نظیر WIFI برای مدیریت جریان کانبان از ویژگیهای طرح جدید پیشنهادی میباشد.
منبع:
ماهنامه علمی- تخصصی لجستیک و زنجیره تأمین؛ شماره ۲۷؛ خرداد ۱۳۹۳.