معرفی مدرسه کسبوکار
مدرسه کسبوکار کپنهاگ که به CBS معروف است، در سال ۱۹۱۷ توسط انجمن دانمارکی پیشبرد آموزش و تحقیقات کسبوکار تاسیس شد. این دانشکده هم اکنون بیش از ۲۰.۰۰۰ دانشجو و ۱۳.۰۰۰ استاد و کارمند دارد و طیف متنوعی از برنامههای آموزشی را در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی با رویکرد بین رشتهای و بینالمللی ارائه میکند.
جایگاه این مدرسه در ردهبندیهای منطقهای و جهانی بدین شرح است: رتبه ۳ام مدارس کسبوکار جهان در سال ۲۰۰۹ در لیست موسسه فرانسوی Eduniversal بعد از هاروارد و لندن، رتبه ۱۱ام برنامههای MBA در اروپا در سال ۲۰۱۲ در لیستن منتشره QS، رتبه ۸۳ام در بین ۱۰۰ برنامه MBA برتر جهان در لیست اکونومیست در ۲۰۱۱، رتبه ۴۰ام برنامههای MBA اروپا در سال ۲۰۱۱ در لیست فایننشیال تایمز، رتبه ۱۲ام برنامههای MBA جهان در سال ۲۰۰۹ در لیست وال استریت ژورنال.
همچنین این نهاد تنها مدرسه کسبوکار دانمارک است که برنامه MBA آن توسط هر سه انجمنهای جهانی درجهبندی مدارس کسبوکار تایید شده است و بنابراین جزو ۵۷ مدرسه کسبوکار دنیاست که دارای درجه Triple accreditation هستند.
معرفی دوره آموزشی مرتبط
این مدرسه یک برنامه آموزشی کارشناسی ارشد در گرایش اقتصاد و مدیریت اجرایی ارائه میکند که خود دارای ۱۳ گرایش با موضوعات مختلف است. برای ۱۰ گرایش تدریس به زبان انگلیسی و برای ۳ مورد باقیمانده به زبان دانمارکی انجام میشود. این گرایشها بیشتر حول موضوعات اقتصاد کسبوکار تعریف و در ۴ گروه عمده طبقهبندی شدهاند:
- اقتصاد، مالیه و حسابداری:
- اقتصاد و مالیه کاربردی
- مالیه و مدیریت استراتژیک
- حسابداری، استراتژی و کنترل
- مالیه و سرمایهگذاری
- کسبوکار جهانی:
- کسبوکار بینالمللی
- مدیریت زنجیره تامین
- بازاریابی و مدیریت بینالمللی
- بازاریابی:
- برند و مدیریت ارتباطات
- طرحریزی استراتژیک بازار
- سازماندهی و نوآوری:
- مدیریت نوآوری و توسعه کسبوکار
- مدیریت منابع انسانی
ساختار مشترک آموزشی برای تمامی گرایشها شامل مجموعهای از واحدهای درسی اجباری و اختیاری است. اولین سال تحصیلی دربرگیرنده واحدهای اجباری است. در ترم سوم نیز دروس اختیاری اخذ میشوند که از بین مجموعه متنوعی قابل انتخاب هستند. این دروس حتی میتوانند از دیگر دانشگاههای همکار این مدرسه نیز اخذ شوند. این دروس به دانشجویان اجازه میدهند در گرایش مدنظر خود عمیقتر وارد شوند. در نهایت با تدوین و دفاع از پایاننامه، مدرک کارشناسی ارشد به دانشجویان اعطا میشود.
کارشناسی ارشد مدیریت زنجیره تامین طی یک برنامه دو ساله شامل ۴ ترم ارائه می شود. سال اول شامل ۷ واحد اجباری و یک پروژه کسبوکار و سال دوم نیز شامل واحدهای اختیاری و پروژه پایاننامه میشود. همچنین یک شاخه تخصصی برای مدلسازی و پیادهسازی زنجیره تامین بر مبنای فناوری اطلاعات و یک شاخه تخصصی برای کسبوکار دریایی در این گرایش ارائه میشود. دروس اجباری این گرایش عبارتند از:
- استراتژیهای زنجیره تامین
- تصمیمگیری در مدیریت زنجیره تامین
- مدیریت عملکرد در زنجیره تامین و شبکهها
- بازارهای کلان و بازارهای مالی بینالمللی
- مدیریت عملیات زنجیرههای تامین جهانی
- منبعیابی و مدیریت زنجیره تامین
- زنجیرههای تامین مصرفکننده محور
- پروژه کسب وکار با موضوع زنجیره تامین
منبع:
ماهنامه علمی- تخصصی لجستیک و زنجیره تأمین؛ شماره ۳۰؛ شهریور ۱۳۹۳.