معرفی موسسه
موسسه بینالمللی توسعه مدیریت یا Internaional Management Development یکی از برترین موسسات کسبوکار و مدیریت در دنیاست. این موسسه در شهر لوزان سوئیس واقع شده است. این موسسه در سالهای ۲۰۱۲، ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ رتبه اول فهرست Financial Times را در حوزه برنامههای آموزشی آزاد به خود اختصاص داده است. همچنین برنامه MBA آن به عنوان بهترین برنامه در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ از سوی Forbes انتخاب شد. برخلاف بسیاری از مدارس کسبوکار دنیا که از دانشگاهها نشات میگیرند، خاستگاه این مدرسه از صنعت است.
زمینههای فعالیت
عمده فعالیت این موسسه در زمینه ارائه برنامههای آموزشی است. برنامههای آموزشی این موسسه عبارتند از:
- برنامه آموزشی MBA و EMBA و دوگانه EMBA
- آموزش اجرایی: برنامههای آموزش آزاد و برنامههای آموزشی طراحی شده متناسب با نیاز هر شرکت خاص
همه ساله حدود ۸۰۰۰ مدیر از ۹۸ ملیت مختلف، در ۲۰ برنامههای آموزشی این موسسه شرکت میکنند. این آمار علاوه بر برنامههای همکاری مشترک با بنگاههاست که خاص نیاز آنها طراحی و اجرا میشود. طیف تنوع این بنگاهها تقریباً هر نوع صنعت و خدماتی را شامل میشود. در کنار برنامههای آموزشی، این موسسه مراکزی دارد که تعدادی از آنها بر موضوعات مرتبط با مدیریت زنجیره تامین و بخصوص مسئله پایداری تمرکز دارند.
برنامههای آموزشی مرتبط
برنامه آموزشی MBA این موسسه حوزههای موضوعی مختلفی را در برمیگیرد که مباحث زنجیره تامین نیز در آنها مطرح میشوند. این حوزههای موضوعی عبارتند از: حسابداری، تفکر انتقادی، اقتصاد، کارآفرینی، فایننس، اقتصاد سیاسی جهان، نوآوری، بازاریابی، رفتار سازمانی، مدیریت و استراتژی تولید و عملیات.
مجموعه دروس متنوعی در این دوره ارائه میشوند که از جمله آنها مدیریت پیشرفته زنجیره تامین است.
از دیگر برنامههای آموزشی مرتبط موسسه، میتوان به دوره پنج روزه Leading the Global Supply Chain اشاره نمود. این دوره برای مدیران ارشد، تیمها و مشاورانی که مسئولیت تدارکات، مدیریت زنجیره تامین، عملیات، روابط مشتری- تامینکننده و بهبود پایداری را بر عهده دارند طراحی شده است.
برنامههای پژوهشی مرتبط
موسسه برنامههای پژوهشی خود را در قالب ۴ مرکز که هر یک بر موضوعی خاص با اهمیت جهانی تاکید دارند، ترتیب داده است که ۲ مورد از آنها با مسائل زنجیره تامین مرتبط هستند.
Global Value Chain 2020 Center
این مرکز به در قالب کنسرسیومی با همکاری بنگاهها و با هدف کاوش و توسعه تجربیات برتر در مدلهای کسبوکار و زنجیرههای ارزش فعالیت میکند. برنامه تحقیقاتی این مرکز، بر روی ۱۲ سوال استراتژیک که از روندهای کلان جهانی زنجیرههای ارزش طی ده سال اخیر استخراج شده و نیز روندهای نوظهور دهه آتی متمرکز شده است. این مرکز اولین پروژه خود را در اواخر ۲۰۱۴ به پایان رسانده که نتیجه آن در کتابی با عنوان The Value Chain Shift: Seven Future Challenges Facing Top Executives چاپ شد. پروژه جدید مرکز در مورد دادههای بزرگ در زنجیرههای ارزش و چارچوب پیادهسازی آن است.
Global Center for Sustainability Leaderhip
ماموریت این مرکز، ارتقاء قابلیت مدیران بنگاهها در برآوردهسازی اهداف پایداری است. این مرکز به انجام پژوهش و تحقیق در حوزه مدیریت پایداری، همکاری با کسبوکارها و دیگر ذینفعان برای توسعه رویکردها و استراتژیهای جدید مدیریت پایداری و انتشار و به اشتراکگذاری دانش بدست آمده از طریق پلتفروم آموزشی CSL میپردازد. در این رابطه، به برگزاری مرکز رویدادهای آموزشی، مطالعات تجربی، مطالعات موردی و انجام پروژه برای شرکتها نیز مبادرت میورزد.
منبع:
ماهنامه علمی- تخصصی لجستیک و زنجیره تأمین؛ شماره ۳۴؛ دی ۱۳۹۳.