درباره شخصیت
پروفسور مارتین کریستوفر یکی از تاثیرگذارترین شخصیتهای دانش زنجیره تامین است که در سطح بینالمللی فردی شناخته شدهاست. کارنامه پربار و درخشان ۴۰ ساله علمی و تجربی پروفسور مارتین کریستوفر، حکایت از التزام همزمان وی به دنیای آکادمیک و دانشگاهی و دنیای واقعی کسبوکار دارد.
وی در حال حاضر استاد بازنشسته بازاریابی و لجستیک در مدرسه مدیریت دانشگاه Cranfiled انگلستان است؛ دانشگاهی که به مدت ۳۶ سال (از ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۸) عضویت هیئت علمی آن را داشتهاست. همچنین هم اکنون سمت ریاست هیئت مشاوران مرکز لجستیک و مدیریت زنجیره تامین دانشگاه Cranfiled را برعهده دارد. پژوهشهای این مرکز شهرت جهانی داشته و در کنار آن آموزش آکادمیک و آموزشهای اجرایی مدیریتی را نیز ارائه میکند. او علاوه بر هدایت پژوهشهای لجستیک و مدیریت زنجیره تامین، به عنوان مشاور سازمانهای بسیاری فعالیت کرده و همچنین مدیر غیر اجرایی شرکت LCP Consulting نیز هست. این شرکت خدمات مشاوره را در زمینه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین ارائه میکند. مارتین کریستوفر همکار بازنشسته موسسه Chartered Institute of Logistics and Transport است. بعلاوه او همکار موسسات Chartered Institute of Purchasing and Supply و Chartered Institute of Marketing نیز هست.
مارتین کریستوفر مدرس باتجربه و برجستهای است که بیش از ۳۰ سال در مراکز آموزشی سرتاسر دنیا تدریس کرده است. او در حال حاضر پروفسور مدعو و مهمان دانشگاه Hull انگلیس، موسسه Instituto Empresa مادرید، و دانشگاههای ESADE بارسلونا، Macquarie سیدنی، و Victoria ملبورن است. او قبلاً نیز پروفسور مدعو دانشگاههای British Columbia کانادا، New South Wales استرالیا، South Florida آمریکا بودهاست. همچنین علاوه بر سخنرانی منظم در برنامههای آزاد مدارس کسبوکار بزرگ دنیا، معمولاً برای سخنرانی در گردهماییها و برنامههای خاص شرکتهای بزرگی چون Nokia، Unilever، Manhattan Associates، و DHL دعوت میشود.
وی یکی از موسسان ژورنال International Journal of Logistics Management است که به مدت ۱۸ سال سردبیر مشترک این مجله بوده است.
کتابها
مارتین کریستوفر کتابهای متعددی در حوزه لجستیک و مدیریت زنجیره تامین نوشته است که همه آنها شهرت جهانی داشته و به زبانهای مختلف ترجمه شدهاند. این کتابها عبارتند از:
- Humanitarian Logistics: Meeting the Challenge of Preparing for and Responding to Disasters (2011)
- Logistics and Supply Chain Management (2011)
- Relationship Marketing: Creating Stakeholder Value (2002)
- Marketing Logistics (2003)
- Relationship Marketing: Bringing Quality, Customer Service and Marketing Together (1993)
- The Customer Service Planner (1992)
- Effective Distribution Management (1983)
- Introduction to Marketing (1980)
- Customer service and distribution strategy (1979)
- Management and Developing Customer Service (1979)
- Distribution Planning and Control: A Corporate Approach (1977)
جوایز و افتخارات
وی در طول ۳۰ سال گذشته موفق به دریافت جوایز متعددی شده است:
- ۱۹۸۸: مدال طلای Sir Roberts Lawrence برای نقشش در آموزش لجستیک در انگلستان
- ۱۹۹۷: جایزه انجمن مدیریت لجستیک آمریکا
- ۲۰۰۵: جایزه خدمات برجسته از انجمن متخصصان مدیریت زنجیره تامین
- ۲۰۰۷: کسب عنوان Foundation Professor در موسسه Chartered Institute of Purchasing and Supply انگلستان
- ۲۰۰۸: جایزه Swinbank موسسه فوق به خاطر یک عمر دستاورد
منبع:
ماهنامه علمی- تخصصی لجستیک و زنجیره تأمین؛ شماره ۲۳؛ بهمن ۱۳۹۲